گوشه ای از فعالیت ها

معرفی مسابقه ملی طراحی ماشین

پژوهشکده شهيد رضايي دانشگاه صنعتي شريف با همكاري اساتيد دانشكده‌هاي مهندسي مکانيک و  برق، به منظور گسترش مهارت‌هاي مربوط به طراحي اجزاء ماشين، حفظ پويايي در زمينه تدوين فناوری‌های نوظهور، كشف استعدادهاي خلاق دانشجويان و گسترش زمينه‌هاي طراحي وسایل نقلیه پاک در کشور از سال 1385 اقدام به برگزاري مسابقه ملي طراحي ماشين نموده است. 

ـ اولین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین

اولین دوره‌ مسابقه ملی طراحی ماشین با موضوع طراحی و ساخت خودروی الکتریکی تک سرنشین از اسفند 85 با حضور 30 تیم آغاز و تا فروردین 87 با 13 تیم به کار خود پایان داد. در نهایت تیم‌های شرکت‌کننده از دانشگاه‌ صنعتی شریف و صنعتی اصفهان موفق به کسب رتبه‌های اول و دوم و  دو تیم از دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و علم ‌و‌صنعت اراک مشترکاً حائز رتبه سوم شدند.

ـ دومین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین

دومین دوره مسابقه با موضوع طراحی و ساخت خودروی الکتریکی دو نفره از مهرماه 87 با شرکت 89 تیم فعالیت خود را آغاز کرد و در نهایت با حضور 37 تیم، آزمون‌های عملی را در قالب 10 آزمون حرکتی و 14 آزمون غیر حرکتی، در مجموعه ورزشی آزادی به پایان رساند. در خاتمه تیم‌های شرکت‌کننده از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و خواجه نصیرالدین طوسی موفق به کسب رتبه‌های اول و دوم شده و دو تیم از دانشگاه‌های صنعتی شریف و تربیت دبیر شهید رجایی مشترکاً سوم شدند.

ـ سومین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین

در سومين دوره اين مسابقات كه با موضوع هيبريد نمودن يكي از خودروهاي ساخت داخل از تيرماه 1389 تا مهرماه 1390 و با حضور بيش از 55 تيم از سراسر كشور برگزار گرديد، در نهايت 21 تيم توانستند خود را به مرحله پاياني مسابقه يعني آزمون‌هاي عملي برسانند. در اين دوره با توجه به اينكه پلتفرم مورد استفاده مي‌توانست پلتفرم يكي از خودروهاي موجود باشد، بخش طراحي صنعتي نيز به عنوان يكي از بخش‌هاي مسابقه تعريف شده بود.

ـ چهارمین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین

در چهارمین دوره‌ مسابقه، با توجه به اهميت و جايگاه موتورسیکلت در صنعت وسایل نقلیه و لوکس در دنيا، پژوهشکده با رویکردی تازه طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی را به عنوان موضوعی مهم در وضعیت کنونی کشور مد نظر قرار داد. ايده‌آل انجام مسابقه، رسيدن به موتورسیکلتی برای کاربری شهری است که دارای ویژگی‌های زیر باشد: 

•    طی مسافت 120 کیلومتر در سیکل شهری با یک بار شارژ کامل.

•    هزينه توليد به تأييد داوران صنعتي بايد کمتر از 80 ميليون ريال باشد.

•    مجموعه‌های باتری باید قابلیت جدا شدن از روی موتورسیکلت توسط کاربر عمومی را دارا باشند.

•    موتورسیکلت باید بتواند با استفاده از شارژر نصب شده روی موتور سیکلت و با تغذیه از برق شهر  شارژ گردد.

•    وزن موتورسیکلت به صورت بدون سرنشین و با باتری کامل نباید از 180 کیلوگرم بیشتر باشد.

•    موتورسیکلت باید بتواند با حداقل سرعت 50 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

•  موتورسیکلت مورد نظر باید از نظر زیبایی طرح، جذابیت ظاهری، ارگونومی و سایر مولفه‌های طراحی صنعتی ارزنده باشد. 

•    موتورسیکلت مورد نظر باید قابلیت حرکت با دو سرنشین را دارا باشد.
 

سایت مسابقه

Copyright © 2012 Apycom jQuery Menus